Kirkemusikkfestivalen 2024 er vel overstått

 
 

Kirkemusikkfestivalen ble gjennomført 8.–17. mars og vi kan se tilbake på 10 dager med uforglemmelige konsertopplevelser. Vi gleder oss over hjertelige tilbakemeldinger fra publikum, gode anmeldelser og ikke minst godt besøkte konserter!

Festivalen presenterte et festivalprogram med musikkhistoriske mesterverk, polyfon sangtradisjon på UNESCOs verdensarvliste, fantastiske korkonserter, storslåtte urfremføringer, folkemusikk og orgelkonserter fremført av verdensledende kor, orkestre og solister. Ledende utøvere fra inn-og utland bidro til å skape magiske og uforglemmelige konsertopplevelser for et stort og takknemlig publikum.

Årets høydepunkt! Variert program, god blanding av gammelt og nytt, også spennende med «etnisk» musikk som jeg iallfall ikke hadde oppdaget på egenhånd. Topp utøvere. Takk!! 
- Konserten med Ensemble Didgori, svar på publikumsundersøkelse, Kvinne 78 år

Vi hadde to tematiske satsinger under årets festival. «Händel i ny og gammel drakt» så på
G.F. Händels rolle i kirkemusikkhistorien, gjennom to av hans ikoniske oratorier: hans aller første oratorium, Tidens og sannhetens triumf, og hans siste oratorium, Jephtha. Vi løftet også to av Händels udødelige verker, Water Music og Music for the Royal Fireworks, inn i vår egen samtid med den belgiske saksofonkvinetten BL!NDMAN [sax].

Vi urfremførte to bestillingsverk under årets festival. Den prisbelønte komponisten Eivind Buene hadde skrevet det helaftens verket Leçons de Ténèbres. Verket er basert på tre tekstlige kilder; Klagesangene, vitnesbyrd fra israelske soldater og deres handlinger på Vestbredden og i Gaza hentet fra Finn Iunkers bok Stemmer fra Israel, og fra FNs oversikt over palestinske områder under israelsk okkupasjon. Verket ble urfremført av Kammerensemblet Song Circus med André Lislevand på gambe. Det Norske Solistkor og Ensemble Allegria under ledelse av Grete Pedersen urfremførte Rest – Requiem for Strings and Voices av
Tyler Futrell. Verket flettet sammen latinske rekviem-tekster og dikt av blant annet den norske lyrikeren Rolf Jacobsen. Fra et humanistisk perspektiv talte Futrells rekviem til de av oss som er igjen, som gjenspeiler de uavklarte tapsfølelsene mange av oss bærer på og forsøker å bearbeide.

I løpet av festivalens 10 dager kunne publikum oppleve Voces Suaves og Gli Incogniti som sammen fremførte Dietrich Buxtehudes Membra Jesu nostri. Den danske mesterpianisten Katrine Gislinge inviterte til klaverkonsert og legendariske Gjermund Larsen Trio og Tuva Syvertsen holdt konsert med salmetoner og nyskrevet musikk med tekster av nobelprisvinner Jon Fosse. Anton Bruckners 250-årsjubileum ble markert under årets festival av Juniororkesteret Barratt Due og Norges musikkhøgskoles kammerkor-og orkester.
Kåre Nordstoga fremførte et rent Bach-program i en vakker senkveldkonsert og hans elev, det unge stjerneskuddet Victoria Ulriksen, fremførte orgelfavoritter i Oslo domkirke.
Boysen-bussen dro denne gang helt til Tønsberg og feiringen av 100 år med Frobenius-orgelet. Vi hadde seks festivalhøymesser og et musikkforedrag om Grieg med Torkil Baden.

Vi takker utøvere, samarbeidspartnere og vårt trofaste publikum for en strålende festival og ser frem til ny festival 21.–30. mars 2025.

På gjensyn!

Next
Next

T. Futrell: Rest - Requiem for strings and voices