Avslutningskonsert: G.F. Händel: Jephtha

 
 

Søndag 17. mars kl. 18.00
(dørene åpner kl. 17.00)
Oslo domkirke

Fullpris: 600,–
Honnør/student: 500,–
Barn: 100,–

Varighet: ca. 2 timer og 15 minutter

Medvirkende:
Les Talens Lyriques
Chœur de Chambre de Namur
Deborah Cachet, sopran
Sophie Harmsen, mezzosopran
Tim Mead, kontratenor
Jeremy Ovenden, tenor
Edwin Crossley-Mercer, bass
Christophe Rousset, dirigent

Händels siste mesterverk fremført av verdensledende kor og orkester

Det franske ensemblet Les Talens Lyriques, belgiske Chœur de Chambre de Namur og et knippe strålende solister avslutter festivalen med G.F. Händels store oratorium Jephtha fra 1751. G.F. Händels oratorium er en dramatisk fortelling om pasjon, frelse, offer, forsakelse, tro og tvil. Israelittene er undertrykt av nabofolket ammonittene, og velger Jephtha som hærfører i en krig mot sin fiende. Jephtha gir Gud et løfte om å ofre det første mennesket som møter ham ved hjemkomsten, hvis han vinner krigen. Israelittene vinner, men Jephthas lykke blir kortvarig når han møter sitt eneste barn – datteren Iphis – ved hjemkomsten. Hun er dermed offeret som Jephtha har lovet Gud, og til tross for tvil og anger bestemmer han seg for å holde sitt løfte. Beretningen tar for seg konsekvensen av et løfte som ikke kan brytes, og om troen hos et menneske som er så sterk at man er villig til å gjennomføre utenkelige handlinger. Händels musikkdramatiske verk belyser både individets og kollektivets forhold til Gud, med særlig søkelys på enkeltindividet. Handlingen i oratoriet er en omarbeidet, utvidet og modernisert dramatisering av fortellingen om Jephtha: Mens den opprinnelige fortellingen ender i et tragisk menneskeoffer, gis historien i oratoriet Jephtha et mer humant utfall. Verket er et vitnesbyrd på den aldrende Händels kunstneriske briljans, men bærer samtidig et hjerteskjærende bevis på hans sviktende helse. På en av partitursidene skrev Händel: «Unable to go on owing to weakening of the sight of my left eye.» Jephtha ble til slutt fullført etter flere avbrudd og var det siste verket av betydning som Händel maktet å fullføre før han døde i 1759.

Christophe Rousset er en internasjonalt anerkjent cembalist og dirigent, og er grunnlegger av, kunstnerisk leder og dirigent for Les Talens Lyriques. Han studerte cembalo ved Schola Cantorum i Paris og ved Koninklijk Conservatorium i Haag. Rousset er kjent for sitt arbeid med musikk fra barokken og klassisismen, og har med Les Talens Lyriques fått stor anerkjennelse for sine tolkninger av musikkhistoriske mesterverker. Han har i tillegg et brennende engasjement for å grave frem ukjente verker fra den europeiske kunstmusikkarven, og med ensemblet fremfører han verker som ellers får liten oppmerksomhet i dag, med en uovertruffen stilsikkerhet.

Les Talens Lyriques ble grunnlagt i 1991 av kunstnerisk leder og dirigent Christophe Rousset. Ensemblets repertoar strekker seg fra tidlig barokk frem til romantikkens musikk, og programmene kombinerer kjente klassiske verker og ukjente perler fra den europeiske musikkhistorien. Les Talens Lyriques har opptrådt på festivaler og scener som Opéra de Paris, De Nederlandse Opera og Théâtre des Champs-Élysées. Ensemblet har gitt ut over 70 album, blant annet Gounods Faust (2019), som fikk flere priser: Gramophone Choice, Presto Musical Editor’s Choice, Diapason d’or og Choc Classica 2019.

Siden etableringen i 1987 har belgiske Chœur de Chambre de Namur vært dedikert til å bevare den musikalske arven i sin region gjennom konserter og opptak av komponister som Lassus, Rogier, Hayne, Du Mont, Fiocco, Gossec og Grétry. Repertoaret er svært bredt og spenner seg fra middelalderen til vår tid. Koret blir stadig invitert til å opptre på de mest anerkjente festivalene i Europa, og synger jevnlig under ledelse av ledende dirigenter som Ottavio Dantone, Peter Phillips, Christophe Rousset, Jean-Christophe Spinosi, Jérémie Rhorer og Richard Egarr. I 2010 ble den kunstneriske ledelsen for koret betrodd den unge argentinske dirigenten Leonardo García Alarcón.

Deborah Cachet (Iphis) er en ettertraktet belgisk sopran. Hun studerte ved Luca School of Arts med Gerda Lombaerts og Dina Grossberger, og ved Conservatorium van Amsterdam med Sasja Hunnego. Cachet samarbeider stadig med fremtredende ensembler som Les Talens Lyriques, Les Arts Florissants og Akademie für Alte Musik Berlin. Hun opptrer jevnlig på store arenaer som Theater an der Wien, Musikverein og Bozar, samt på internasjonale festivaler som French May (Hong-Kong) og Utrecht Early Music Festival. I tillegg til hennes mange samarbeid og opptredener har Cachet også utmerket seg med viktige roller i operaer og har en imponerende diskografi. Hun har mottatt flere priser og utmerkelser for sitt arbeid.

Sophie Harmsen (Storgé) reiste mye allerede som barn, da foreldrene hennes var tyske diplomater, og har fortsatt med dette i sin yrkeskarriere som en internasjonalt anerkjent mezzosopran. Harmsen studerte ved University of Cape Town med Edith Wiens, og har senere blitt veiledet av Tobias Truniger. Hun har opptrådt i noen av verdens fremste konsertsaler og operahus, inkludert Teatro Colón i Buenos Aires, Teatro Real i Madrid, Wigmore Hall i London, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Wien og Elbphilharmonie Hamburg, og har samarbeidet med ledende symfoniorkestre og barokkensembler som Sveriges Radios Symfoniorkester (Daniel Harding), Orchestre National de Paris (Václav Luks) og Freiburger Barockorchester (Jérémie Rhorer). Hennes CD-innspillinger har mottatt flere priser, og hun har opptrådt i en rekke operaroller og ved internasjonale festivaler.

Tim Mead (Hamor) er ansett som en av de fremste kontratenorene i sin generasjon. Han har et bredt repertoar og er spesielt hyllet for sine tolkninger av Händels kontratenor-roller. Mead har opptrådt på de fremste opera- og konsertscenene i Europa, som Opéra National de Paris, Royal Opera House, Covent Garden og Bayerische Staatsoper. Han er også en ettertraktet konsertsanger og har sunget med de ledende orkestrene og dirigentene i verden i dag, som New York Philharmonic, Orchestra of the Age of Enlightenment, Akademie für Alte Musik Berlin og Los Angeles Philharmonic Orchestra. Mead har medvirket på en lang rekke plateinnspillinger, og i 2023 ga han ut sitt første soloalbum, Sacroprofano, til strålende kritikker.

Den engelske tenoren Jeremy Ovenden (Jephtha) regnes som en av de mest ettertraktede Mozart-tenorene i sin generasjon. Han har jevnlig opptrådt som gjest på internasjonale opera- scener og konsertarenaer. Hans operakarriere har inkludert tittelrollene i Mozarts Idomeneo og La clemenza di Tito ved prestisjefylte scener som Teatro Real i Madrid, Théâtre du Capitole i Toulouse og Theater an der Wien. Ovenden har også hatt suksess som konsertsanger og samarbeidet med dirigenter som Daniel Barenboim, Nicholas Harnoncourt, Philippe Herreweghe og sir Simon Rattle. Han har deltatt i prosjekter som fremføringen av Händels Messias ved Vienna Musikverein og Bachs Matteuspasjonen med Rotterdam Philharmonic. Han har også hatt gjesteopptredener med Freiburger Barockorchester under René Jacobs og med Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. I tillegg til hans scenekarriere og konsertopptredener har Jeremy Ovenden en omfattende diskografi som inkluderer verk av Bach, Händel, Haydn og Mozart, inkludert tidlige operistiske verk av sistnevnte.

Bass-baryton Edwin Crossley- Mercer (Zebul) har markert seg på den internasjonale scenen som et fremragende talent blant den voksende generasjonen franske sangere. Etter studier i Versailles og Berlin debuterte han i Mozarts Don Giovanni i Berlin i 2006, og har siden opptrådt i roller som Guglielmo i Così fan tutte ved Festival d’Aix-en-Provence, Harlekin i Ariadne auf Naxos ved Opéra Bastille, og Albert i La juive i Amsterdam. Crossley-Mercer har et sterkt engasjement for oratorier og recitaler, og har opptrådt på anerkjente arenaer som Carnegie Hall og Musée d’Orsay, og under ledelse av flere ledende dirigenter med orkestre som Berliner Philharmoniker, Wiener Symphoniker, Los Angeles Philharmonic, og London Symphony Orchestra. I tillegg til sin sangkarriere er Crossley-Mercer også engasjert som komponist og dirigent, blant annet ved Theater in der Josefstadt i Wien.

Foto: Les Talens Lyriques: Eric Larrayadieu, Chœur de Chambre Namur: Gabriel Balaguera, Deborah Cachet: Shalan Alhamwy, Tim Mead: Andy Staples, Sophie Harmsen: Tatjana Dachsel, Jeremy Ovenden: Luca Sage

Next
Next

Musikkforedrag: 150 år for «Peer Gynt» og helligånden