Om oss

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival arrangeres årlig over 10 dager i mars. Festivalens konserter holdes i hovedstadens kirker, med Oslo domkirke som hovedarena. Festivalprogrammet lanseres 1. desember hvert år. Festivalen ble grunnlagt i år 2000 av initiativtaker og idéutvikler Bente Johnsrud som også er festivaldirektør og kunstnerisk leder.

H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit er Kirkemusikkfestivalens høye beskytter.

Tall
- Ca. 600 utøvere hvert år, og ca. 10 000 besøkende.
- I underkant av 30 arrangementer årlig
- 23 festivaler er gjennomført (2020-festivalen ble avlyst grunnet koronapandemien)
- Ca. 35 samarbeidspartnere

Kommende år:
21.-30. mars 2025

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival
Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival har siden starten i 2001 befestet seg som en nasjonal og internasjonal leverandør av kunstneriske prosjekter av høy kvalitet. Som kulturformidler er vår viktigste oppgave å formidle kunst og musikk som berører, og som skaper rom for fordypning og innlevelse for alle, uansett tro og kirkelig tilhørighet. Vi er en viktig aktør som bidrar til kvalitet og mangfold, og er i dag en av landets største formidlere av kirkemusikk innenfor de fleste sjangre og tidsepoker. Vi arbeider også hele veien med å fornye tradisjonen. I festivalens 24 år lange historie har vi urfremført rundt 140 bestillingsverk av nåtidige komponister.

Årlig besøkes vi av ca. 10 000 publikummere, som gjennom 10 festivaldager får oppleve nærmere 600 utøvere. I tillegg til konserter arrangerer vi foredrag, seminarer og mesterklasser, som setter det musikalske programmet i en større kontekst og belyser samfunnsaktuelle problemstillinger. Vi er også opptatt av å inkludere barn og unge, ikke bare som tilskuere, men som aktive deltakere i samarbeid med profesjonelle utøvere gjennom kjente verker og nye komposisjoner. Slik kan vi både videreformidle musikkhistorien og bidra til økt rekruttering til fremtidens musikkscene.

Som en internasjonal befestet arena har vi et solid internasjonalt nettverk og vi samarbeider hvert år med noen av verdens fremste musikere. Vi produserer samarbeidsprosjekter mellom norske og internasjonale utøvere, og bringer hit internasjonale utøvere til glede for Oslo og landets publikum. Vi eksporterer årlig flere av våre produksjoner videre til prestisjetunge arenaer på kontinentet, og har satt Oslo på kartet internasjonalt som en leverandør av kirkemusikk av høy kvalitet.

Initiativtaker og idéutvikler bak Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival er festivaldirektør og kunstnerisk leder Bente Johnsrud. Festivalen er organisert som en privat stiftelse. Stiftelsens styre består av representanter fra kirke, musikk- og kulturliv og næringsliv.

Styremedlemmer:
Kommunaldirektør Sikke Næsheim (styreleder)
Prost Elisabet Yrwing Guthus (nestleder)
Biskop Kari Veiteberg
Investor Ola Mæle
Domorganist Kåre Nordstoga
Cand.philol. Martha Bronder
Kommunikasjonssjef i NAF Geir Arne Servan

Formål og verdiplattform

  • Festivalen skal baseres på kvalitet og bredde, og appellere til det kirkemusikalske miljøet og et bredest mulig publikum, med en programprofil som er både nyskapende og inkluderende.

  • Festivalen skal legge til rette for samarbeidsprosjekter på tvers av institusjoner, kunstformer og kulturuttrykk.

  • Festivalen skal bestille og urfremføre nye kirkemusikalske verk, og synliggjøre og tilgjengeliggjøre samtidsmusikk gjennom utviklingsarbeid og pedagogiske satsinger.

  • Festivalen skal vise tradisjon og fornyelse innen kirkemusikk. Det er et mål å satse på internasjonalt samarbeid, og invitere utenlandske utøvere på høyt kvalitativt nivå som kan bidra til å inspirere og berike det hjemlige kirkemusikkmiljøet.

  • Festivalen skal ha et bredt tilbud til barn og unge, og det skal vektlegges å presentere prosjekter der barn og unge selv er aktive.

  • Festivalen skal benytte og utvikle kirkerommet som arena for formidling av musikk og sceniske forestillinger.

  • Festivalen skal løfte frem verdispørsmål i vår egen tid og være en uredd aktør i spenningsfeltet mellom ulike trosretninger og det sekulære samfunnet.

  • Festivalen skal være en tydelig og kritisk stemme i møte med manglende tros- og ytringsfrihet og brudd på menneskerettigheter i andre deler av verden.