Back to All Events

SETTERQUIST & SILBERMANN

  • Svenkska Margaretakyrkan 8b Hammersborg Torg Oslo, Oslo, 0179 Norway (map)
01_Hans-Ola Ericsson, foto Frida-My Sundqvist.jpg

Tirsdag 26. mars kl. 19.00
Svenska Margaretakyrkan

250,–/150,–
Varighet: ca. 1 time

SETTERQUIST & SILBERMANN
BAROCK OCH ROMANTISKA KLANGPRAKT PÅ KONGENIALA INSTRUMENT
HANS-OLA ERICSSON, ORGEL


Den verdenskjente svenske organisten Hans-Ola Ericsson gjester festivalen og Margaretakyrkan, og vil holde en orgelkonsert på begge kirkens orgler. Ericsson har strukturert konserten i tre deler og åpner konserten på Margaretakyrkans barokkorgel med verker av Johann Sebastian Bach og hans sønn Carl Philipp Emanuel Bach. Første del avsluttes med utdrag fra Joseph Haydns kuriøse Flötenuhr, småstykker opprinnelig skrevet for fyrst Esterházys mekaniske bordklokke.

To av musikkhistoriens største vidunderbarn, W.A. Mozart og F. Mendelssohn, hadde hver sin meget begavede søster, Maria Anna Mozart og Fanny Mendelssohn. Hvis Maria Anna og Fanny og andre talentfulle kvinner på denne tiden hadde hatt mulighet til å dyrke sine talenter, kan vi anta at historien hadde sett ganske annerledes ut. Konsertens andre del innledes med Preludium av nettopp Fanny Mendelssohn og fortsetter med musikk av svenske Emil Sjögren, og Richard Wagners mektige Pilgrimskor fra Tannhäuser. Konserten avsluttes på barokkorglet med musikk av Georg Muffat og Dietrich Buxtehude før Ericsson setter et verdig punktum med J.S. Bachs Preludium og fuge i h-moll.

PROGRAM

Kororgelet (Močnik, etter Silberman)

  • Johann Sebastian Bach (1685–1750): Pièce d’Orgue, BWV 572

  •  Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788)
    Sonate i g-moll, Wq 70,6
    Allegro moderato – Adagio – Allegro

  •  Joseph Haydn (1732–1809): 6 småstykker fra Flötenuhr

Hovedorgelet (Setterquist & Son)

  • Fanny Hensel-Mendelssohn (1805–1847): Preludium (1829)

  • Emil Sjögren (1853–1918)
    Fra Legender:
    Andante con sentimento
    Andante misterioso
    Andante spianato
    Andantino con semplicita

  • Richard Wagner (1813–1883), arr. Franz Liszt (1811–1886): Pilgrimskoret fra Tannhäuser

Kororgelet

  • Georg Muffat (1653–1704): Passacaglia

  •  Dietrich Buxtehude (1637–1707): Preludium i fiss-moll, BuxWV 146

  • Johann Sebastian Bach: Preludium og fuge i h-moll, BWV 544

02_Hans-Ola Ericsson, foto Frida-My Sundqvist.jpg

Hans-Ola Ericsson er både komponist og professor, og en fremragende konsertorganist. Ericsson studerte orgel i Sverige og Tyskland, og hadde i tillegg privatundervisning med Olivier Messiaen. Hans komplette innspillinger av Messiaens orgelverker regnes som banebrytende, og hans utgivelser resulterte i Svenska fonogrampriset flere år på rad. Ericsson har turnert som konsertorganist i Europa, USA, Canada og Japan, og er kjent for sine fremføringer av samtidsmusikk. Han har samarbeidet med komponister som John Cage, György Ligeti and Olivier Messiaen. Ericsson er dessuten en dyktig tolker av tidligmusikk og var prosjektleder for Övertorneå-prosjektet, et omfattende tiltak for å rekonstruere orgelet i Tyska kyrkan i Stockholm, som regnes som det viktigste svenske barokkinstrumentet.

Foto: Frida-My Sundqvist

Earlier Event: March 25
KÖLNER AKADEMIE
Later Event: March 27
TRYGVE SEIM RUMI SONGS