Back to All Events

AVSLUTNINGSKONSERT

  • Oslo domkirke 11 Karl Johans gate Oslo, Oslo, 0154 Norway (map)
9818.jpg

Søndag 31. mars kl. 19.30

Oslo domkirke

Feltplassering
A/B 475,– C/D 375,–
Varighet: ca. 2 timer inkl. pause

AVSLUTNINGSKONSERT
J.S. BACH: MESSE I H-MOLL BWV 232

DUNEDIN CONSORT
SOLISTER
JOHN BUTT, DIRIGENT


John Butt ledet Dunedin Consort – kor, orkester og solister– i en forrykende fremføring av Mozarts Requiem. Der Balthasar-koret var finslig, og Tenebrae klokkeklart renstemt, låt Dunedin på sin side heftig, lidenskapelig og utadvendt.
— Emil Bernhardt, Morgenbladet 31.03.17

Festivalen rundes av med et mesterverk fra kirkemusikkhistorien, Johann Sebastian Bachs Messe i h-moll, BWV 232, som fremføres av det skotske Dunedin Consort under ledelse av Bach-ekspert John Butt. Messen fremføres med en liten besetning som er mest mulig lik den Bach selv hadde til disposisjon, med et kor på 10 sangere, hvorav 5 også er solister, og en liten instrumentgruppe.

I de siste årene av sitt liv satte Bach seg fore å komponere og samle en rekke banebrytende komposisjoner som ville komme til å representere en oppsummering av hans livs arbeid innenfor en rekke sjangre. Verkene ble ikke skrevet til noen bestemte anledninger, noe som var relativt uvanlig, og virker snarere som et dyptfølt vitnesbyrd fra en helt unik komponist og hans enestående innsikt i musikkens eiendommelige verden. H-mollmessen er blant de siste komposisjonene av Bach, og det ble ikke fremført i sin helhet før i 1859 – 109 år etter hans død. Verket rommer de fem latinske messeleddene Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei, og er skrevet for kor, orkester og fem solister. Deler av messen er inspirert av eldre musikk fra renessansen, mens andre deler er i en mer moderne stil for sin tid, med flere soloinstrumenter. I tråd med renessansens idealer og barokkens praksis gjenbrukte Bach store deler av musikken i messen fra tidligere kantater og vokalmusikk, men med nøye og strukturelle endringer i både tekst og harmonier. Messens ulike deler ble komponert i et tidsspenn på over 20 år med Credo-satsen, eller Symbolum Nicenum, som den nyeste, komponert i 1748–1749. Grunnen til at Bach, en dedikert lutheraner, ønsket å skrive en katolsk messe, vet man ingenting om. En mulig forklaring kan være et ønske om å uttrykke seg i en musikkform med en mange hundre års tradisjon som hadde utfordret generasjoner av komponister som Bach respekterte høyt, og dermed bli en del av denne tradisjonen. Uansett kan vi i dag være dypt takknemlige for valget Bach gjorde, og glede oss over et av de mest kraftfulle og vakre musikalske uttrykk noen gang skapt.

Dunedin Consort.jpg

Dunedin Consort ble stiftet i 1995 og er oppkalt etter Din Eidyn, det gamle keltiske navnet på Edinburgh slott. Under ledelse av John Butt har ensemblet etablert seg som det ledende skotske barokkensemblet og opptrer jevnlig på Storbritannias største festivaler samt i Canada, Italia, Spania, Irland, Tyskland, Belgia, Israel og Frankrike. I tillegg til å fremføre musikk fra barokken og klassisismen har ensemblet bestilt og urfremført verker av samtidskomponister, deriblant William Sweeney, Errollyn Wallen, Peter Nelson og Sally Beamish. Dunedin Consort har gjort en rekke kritikerroste plateinnspillinger og har vunnet to Gramophone Awards. Ensemblet gjestet Kirkemusikkfestivalen med John Butt i 2017 og fremførte da W.A. Mozarts Requiem med stor suksess.

John Butt.jpg

John Butt er musikkprofessor, dirigent, organist, cembalist og forfatter. Han er en anerkjent musikkforsker som i en årrekke har arbeidet med musikkhistorisk materiale ved å gå til kildene for å rekonstruere originale urfremføringer. Butt har forsket på og skrevet bøker om J.S. Bach, og har turnert i Tyskland, Frankrike, Canada, Nederland, Belgia og mange andre land, som organist og som dirigent for bl.a. The Orchestra of the Age of Enlightenment, Philharmonia Baroque Orchestra og The Irish Baroque Orchestra. John Butt er i dag Gardiner Professor of Music ved Universitetet i Glasgow og musikalsk leder for Dunedin Consort i Edinburgh.

Julia Doyle 7 please credit Louise O'Dwyer.jpg

Julia Doyle er en engelsk sopran og studerte statsvitenskap parallelt med at hun hadde et sangstipend ved Cambridge. Hun har spesialisert seg i barokkrepertoaret og er i dag en av de mest ettertraktede sopranene innenfor dette feltet. Doyle har arbeidet med dirigenter som John Eliot Gardiner, Philippe Hereweghe, Richard Tognetti, Alfredo Bernadini, Robert King, Roger Norrington og Trevor Pinnock. Hun har også sunget med flere ledende orkestre og ensembler som The English Concert, The King’s Consort, Le Concert Lorrain, Bayerischer Rundfunk og Scottish Chamber Orchestra.

Redmond, Rachel - high resolution - New Photograph November 2017.jpg

Rachel Redmond er født i Glasgow og studerte ved Guildhall School of Music and Drama. Hun startet sin sangkarriere under ledelse av den legendariske dirigenten William Christie på hans berømte sangakademi Jardin des Voix. Hun debuterte på Opéra Comique i Paris og har siden den gang samarbeidet jevnlig med Jordi Savall, William Christie og John Butt. Redmonds nylige operaengasjement inkluderer en rolle i Dido og Aeneas i Festival d’Aix-en-Provence og i Figaros bryllup på turne i England.

Jessica Dandy - Photo Joanna Harries.jpg

Jessica Dandy studerte ved Trinity College og Guildhall School of Music and Drama. Dandy har et bredt repertoar med fokus på musikk fra barokken og wienerklassismen. Hun har sunget med orkestre og ensembler som London Symphony Orchestra, BBC National Orchestra og Hallé Orchestra og har jobbet med dirigenter som Valery Gergiev, John Butt, Stephen Layton, John Eliot Gardiner og Emmanuelle Haïm.

Foto: Joanna Harries

Thomas Walker, foto Robert Workman.jpg

Thomas Walker er en skotsk tenor med utdanning fra The Royal Scottish Academy of Music and Drama. Walker er en av de mest etterspurte tenorene i sin generasjon, med en rekke oppdrag over hele Europa på steder som Komische Oper Berlin, Staatsoper Stuttgart, Theater an der Wien, Royal Opera Covent Garden og BBC Proms. Med en stor fleksibilitet i stemmen har han sunget alt fra Purcell og Mozart til Britten og Carl Orff. Walker arbeider jevnlig med ensembler og dirigenter som Orchestra of the 18th Century, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sydney Symphony Orchestra og René Jacobs, Paul McCreesh, Daniel Reuss, Frans Brüggen og Jeffrey Tate.

Foto: Robert Workman

Felix Schwandtke .jpg

Felix Schwandtke studerte ved konservatoriet i Dresden og har på kort tid blitt en meget ettertraktet bass. Han arbeider jevnlig med renommerte ensembler over hele Europa som De Nederlandse Bachvereniging (dir. Jos van Veldhoven), Collegium 1704 (dir. Václav Luks), Concerto Copenhagen (dir. Lars Ulrik Mortensen). I tillegg har han et mangeårig samarbeid med den tyske mesterdirigenten Hans-Christoph Rademan. Schwandtke har et bredt repertoar som strekker seg fra tidligmusikk til samtidsmusikk.

Earlier Event: March 31
URFREMFØRING: SIRKLING AV M. RATKJE